Investeren in marketing. Ja of nee?

Investeren in marketing. Ja of nee?

Laatst kregen wij de vraag van een ondernemer: “Moeten wij wel iets aan marketing (gaan) doen?” Logische vraag zou je denken, als je geen nieuwe klanten nodig hebt en misschien wel aan het maximale zit van wat je organisatie aan kan qua capaciteit. Moeilijk te beantwoorden? Nee, dat bekijken WIJ anders.

Hieronder een aantal aandachtspunten, iets om over na te denken:

  • Marketing maakt zichtbaar wie je bent als organisatie. Je kan het zo bekijken; een auto kan een goede motor bevatten, maar dat zie je niet aan de buitenkant…
  • Communicatie in beeld en tekst zorgt voor geloofwaardigheid. Als je zegt innovatief te zijn, dan moet je dat ook laten zien. ​
  • Ziet jouw bedrijf er goed uit? Dan maak je van je medewerkers, klanten, leveranciers en je hele netwerk ook meteen ambassadeurs.
  • Door merkwaarde te creëren, kan je je marge verhogen en treedt er meer natuurlijke klantselectie op.
  • Marketing is onderdeel van de (meer)waarde van je bedrijf, het is een professionaliseringsslag. Zie het als de goodwill op je balans.
  • Het is een lange termijn investering met het oog op bijvoorbeeld overdracht of verkoop.
  • Meten is weten – en ook online marketing is meetbaar. Weet wie je doelgroep is, waar zij in geïnteresseerd zijn en hoe je gevonden wordt. Met meer inzicht stuur je op beter resultaat.
 
Weet je niet waar te beginnen? Begin dan klein, neem een eerste stap en bouw daarna verder uit. Hoe je dat kan doen? Binnenkort meer daarover..